Hogyan készíts mikro piackutatást?
Miért költsek akkor amikor mindenki spórol? Miért vállaljak kockázatot akkor amikor mindenki más biztonságra játszik? Inkább ki kéne várni mi lesz ennek az egésznek a vége, nem?
Tudod mi a közös a General Motorsban, a Burger Kingben, a CNN-ben, az Uberben és az Airbnb-ben?
Mind egy válság kellős közepén indultak el, és mára már világszintű cégekké váltak.
Minden változás milliomosokat szül
Lásd meg a lehetőségeket!
A General Motors az 1908-es ,,Bankpánik” alatt (amerikai pénzügyi válság) alakult, a Burger King 1953-ban a hidegháború éveiben szolgált fel először szendvicseket, a CNN 1980-ban sugározta első adását amikor az amerikai dollár történelmi negatív rekord inflációt döntött.
Az Airbnb és az Uber 2007-ben és 2009-ben a gazdasági világválság alatt alakultak.
Ezeknek több oka is van. A legtöbb régi nagy cég nagyon lassan képes (vagy nem képes) reagálni a gazdasági környezet gyors változásaira. Ragaszkodnak a régen működő dolgokhoz és nem keresik az újítást. Nem ismerik fel, hogy az új rendszerben lehet változtatniuk kéne, a vevőkre és az új igényekre alapozni. ( A Kodak, iparága vezető szereplője volt, de nem ismerte fel, hogy a digitális fényképezésé a jövő. Ragaszkodtak a már bevált termékükhöz és emiatt egy egykor évi 16 milliárd dollárt termelő cég 2012-re csődöt jelentett.)
Ezzel szemben a fiatal feltörekvők (Ti) teljesen frissen, szabadon alkothatnak új cégeket, teljesen a megújult piac igényeire szabva. Ha sikerül jól felismernünk milyen piaci igények változtak meg vagy milyen teljesen új igények keletkeztek akkor arra már kitalálhatunk egy megoldást. Egy létező probléma megoldása egyenlő egy sikeres vállakozással. Gondoljunk csak az Uberre vagy az Airbnb-re. Az Uber összekötötte azokat akik nem szeretnek taxizni vagy drágának találták azokkal az emberekkel akiknek volt kocsijuk és egy kis plusz pénzt akartak keresni. Ebből a zseniálsian egyszerű ötletből lett egy globális cég De az Airnb sztorija is kísértetiesen hasonló. Összekötött két olyan csoportot akiknek szüksége volt egymásra.
Csak csinálni kell!
Egy válság alatt a legtöbb vállalkozó vagy a vállakozni vágyó behúzza a kéziféket. Nem tudják mi lesz, bizonytalan időket élnek, inkább kivárásra játszanak. A vállakozók kirugnak alkalmazottakat, megvárják a hirdetési büdzsét és spórolnak. Ugyanez fogyasztói oldalról. Inkább nem vásárolnak annyit, csak a legszükségesebbeket, félretesznek egy keveset. És ez csak tovább tetőzi a meglévő válságot.
Ha te mersz másképp gondolkodni, előnybe kerülhetsz a nagy átlaggal szemben. A Wizz Air tudod mit csinált a koronavírus alatt? Új bázisokat nyitott és repülőgépeket vásárolt. A vezérigazgatójuk azt nyilatkozta biztosra veszi, hogy a WizzAir lesz 5 éven belül a vezető légitársaság. Ha te is mersz hasonlóképp gondolkodni és belevágni egy vállakozásba amikor minden ismerősöd lebeszélne róla akkor jó úton jársz.
Vedd észre, hogy legtöbbször a többség téved! Ha azt csinálod mint mindenki más akkor valószínűleg valamin változtatnod kell. Miért? Azért mert a legtöbb ember nem boldog. Nem elégedett az életével és nem valósítja meg az álmait. Ezért ha te másképp szeretnéd élni az életed másképp kell csinálnod mint a nagy átlag. Bele kell vágni az ötletekbe, el kell kezdeni a régóta halogatott vállalkozást. Én mindig úgy voltam vele inkább bukjon meg egy vállakozásom és menjek vissza dolgozni, minthogy életem végén azon gondolkozzak vajon mi lett volna belőle?
A vállakozás olyan bizonytalan…
Sok embertől szoktam hallani, hogy vállakozni bizonytalan dolog. A koronavírus járvány megmutatta, hogy sajnos a munkahely is ugyanannyira az. Rengeteg ember vesztette el a megélhetését egyik napról a másikra, pedig azt gondolták ha nem rontanak el semmit és nem akarnak felmondani akkor biztos fizetésük van. Ugyanígy jártak azok is akiket ugyan nem rúgtak ki de fizetetlen szabadságra küldtek több hónapra. Nagyon szomorú dolog, de a gazdaság így működik.
Ugyanez a folyamat lejátszódott a vállakozók körében is. Sokaknak kiesett a biztos bevételük, nem voltak ügyfeleik/vásárlóik. Azt akarom ezzel mondani, hogy a vállalkozói szféra is ugyanúgy működik mint az alkalmazotti lét. Azt gondolom, hogy ha van egy 10 éves tapasztalattal rendelkező programozó egy cégnél akkor őt nagyon nehezen rúgják ki. De ha mégis, szinte biztos vagyok benne, hogy nagyon hamar talál új munkát. Azért mert értékes! Olyan készségekkel rendelkezik amire egy válság alatt is lecsapnak a cégek.
Vállakozóként is erre kell törekednünk. Hogy értékes készségeink legyenek. Olyanok amik sikerre visznek egy vállalkozást. Az vállakozó akinek van ugyan egy sikeres cége, de nem tudja hogy mitől is sikeres, az tényleg bizonytalan! Ha megváltozik a helyzet és a cége csődbe megy akkor nem tud mihez kezdeni. De a vállakozás nem szerencsekerék. A vállakozás építése és működtetése egy szakma. Egy olyan szakma amit ha megtanulsz akkor életed végéig bőségben élhetsz. Ha egy vállakozásod nem jön be akkor indítassz egy újat, hiszen tudni fogod a sikerhez vezető lépéseket. Ezt tanultam Én több év alatt és így építettem hat webáruházat amik a mai napig segítik, hogy bőségben éljek. Ezt az elsajátítható készséget most már tanítom is és igyekszem a lehető legjobban átadni a képzésemben mert tudom, hogy ezt mások is elérhetik.
Hozd ki a legtöbbet a jelenlegi válságból
De hát már vége van!
„Persze jól hangzik amiket mondtál, de hát erről már lemaradtam. Már vége a válságnak, minden visszakerül a régi kerékvágásba.” Ez tévedés! És most nem a sokat emlegetett második hullámra gondolok. Igen magánemberként az ember csak annyit érzékel, hogy otthon kell maradni, maszkot kell viselni stb. De a gazdaság még csak most érzi meg az elmúlt hónapokat. A Világbank közleménye szerint a világgazdaság a legjobb esetben is 5,2%-os visszaesést fog produkálni 2020-ban, ami utoljára 1946-ban a II. Világháború után volt tapasztalható. Az Amerikai gazdaság már recesszióban van, a Bank of England jelentései szerint az Egyesült Királyság gazdasági mutatói 1706-ban mutattak utoljára ilyen negatív számokat.
Az nyer, aki a legjobban tud alkalmazkodni!
Lehet magunkban zsörtölődni és panaszkodni, hogy változnak a dolgok, vagy alkalmazkodhatunk az új rendszerhez. Ha nem vagy a számok és a statisztika embere akkor próbáld átgondolni józan ésszel. Még ha téged nem is érintett a dolog, a környezetedben biztosan volt akit igen. (Homeoffice, elbocsátások, otthoni sport, ételrendelés, stb.) Nyilván nem fog minden változás megmaradni, de mi az ami minden bizonnyal megmarad?
Ezekben gondolkodj! Találd ki milyen új réspiacok, milyen új igények keletkeztek? Ha vannak homeoffice-ba küldött ismerőseid akkor biztosan észrevetted, hogy sokuknak nem kellett visszamenniük az irodába, végleg otthonról dolgoznak. Egy otthoni irodaszéket nem arra vett az ember, hogy nyolc órát abban üljön. Nyilván megfogalmazódik az igény egy egyszerű tartásjavító háttámlára azoknál akik nem akarnak beruházni egy drága irodai székbe. Ez csak egy példa volt, de ha végiggondolod biztosan te is sok ilyen ötletet találsz. Ismerd fel az új dolgokat és alkalmazkodj az új rendszerhez. Ne feledd az evolúció során sosem a legerősebbek maradtak fenn, hanem azok akik a legjobban tudtak alkalmazkodni!
Merj nagyot álmodni
Sokszor tekintünk úgy a vállakozásra mint egy kis plusz jövedelemre, egy kis mellékesre a munka mellett. Ez így egészséges, hiszen ha olyan elvárásokkal vágunk bele, hogy elvégzek egy ,,milliomosképzőt” (amit sajnos sokan ígérnek) és majd gazdag leszek akkor a kezdeti nehézségek után valószínűleg hamar feladjuk. Ezért bíztatok mindenkit én is arra, hogy tekintsen a vállakozás indításra fejlődési lehetőségként ami eleinte egy tisztességes mellékjövedelmet termel.
DE!
Azért mégis a vállakozás indításban van a legnagyobb potenciál ahhoz, hogy elképesztő magaságba növelhessük a bevételeinkket. Minden vállakozás elindításánál van esély arra, hogy megváltoztassa az ékletünkket. A fenti cégek példái azt mutatják, hogy a legtöbb sikeres vállakozás nehéz időkben indul.
Az Amerikai statisztikai hivatal adatai szerint amíg egy átlagos évben az elindított vállakozások 3,3%-a vitte sikerre, addig a válságok éveiben az elindított vállakozások 21 %-a maradt fennt a válság után is! Bár biztosan sokkal kevesebben vágtak bele egy vállakozásba ezekben az években, ezek akkor is elképesztő számok.
Remélem sikerült meggyőznöm, hogy érdemes belevágnod. Van egy mondás amit faültetésre szoktak használni, de szerintem a vállalkozásindításhoz is passzol. ,,A legjobb időpont vállakozást indítani 10 éve volt, a második legjobb időpont ma van.”