Kata gyorstalpaló

Másfél éve vagyok KATÁS egyéni vállalkozó és idén februárban zártam az első számlázási évemet. Ma már sokkal jobban átlátom ezt az adózási formát és el tudom mesélni a tapasztalataimat.

Viszont amikor elkezdtem vállalkozni semmit sem tudtam az adózási formákról ezért egy kicsit félve, kétkedve kezdtem bele. Hiába mondták, hogy a KATA jó, meg nagyon egyszerű, mindig ott volt bennem a félsz, hogy valamit rosszul csinálok és majd jön a milliós büntetés. 

Persze végül minden rendben lett, de egy kis aggódás teljesen a éves zárásig volt bennem. Ezért is írtam meg ezt a kis bejegyzést, hogy nyugodtabban vághassatok bele a vállalkozásotokba.

 

Mi ez a KATA?

A “katázás” egy nagyszerű lehetőség kezdő vállalkozóknak, hiszen az egyik legkönnyebben megalapítható vállalkozási forma, könnyen átlátható a rendszere, és szinte bármilyen élethelyzethez könnyen igazítható. Mint minden adózási formának ennek is vannak előnyei és hátrányai:

Előny: Katásként választhatod az alanyi adómentességet (AAM) amivel nem kell 27%-os áfával terhelned a termékeidet. Ugye ez számodra hatalmas előny, mivel így jóval több profit marad egy eladásod után és felveheted a versenyt a már piacodon lévő nagy cégekkel.  A havonta befizetett fix összegen felül nem kell különböző járulékokat fizetned. Ez amolyan minden egyben befizetés, ami adminisztráció és költésghatékonyság szempontjából is nagyon jó nekünk. 

Hátrányok: A fix havi katás adót akkor is be kell fizetnünk, ha egy forintot nem termelt a vállalkozásunk. Ez eleinte okozhat fájó pillanatokat, de ha elkezdenek beindulni a dolgok nagyon örülni fogunk, hogy nem a bevételünkkel arányosan nőnek az adóterheink.

 

Mennyi az annyi?

A KATA költsége minden hónapban egy fix összeg. Ha egy egyetemen, nappali tagozaton tanulsz vagy van egy bejelentett, heti min. 36 órás munkád, ahol fizetik utánad a járulékokat akkor az adóterhed havi 25.000ft. Ha főállású vállalkozó vagy (tehát az előbbiek egyike sem teljesül) akkor havi 50.000ft a befizetendő összeg. 

Egyénileg dönthetsz úgy is, hogy 75.000ft-ot fizetsz be. Ez elvileg azért jó mert így magasabb összegből fogják számolni a nyugdíjad. (Már ha lesz…) Nem javaslom önként a magasabb összeg fizetését, ha mindenképp a nyugdíjas éveidre akarsz pénzt spórolni akkor inkább tedd félre magadnak azt a havi 25.000 ft-ot.

 

Hogy fizessem be?

A befizetést teljesen online el lehet végezni. Egy online utalás a Nemzeti Adó és Vámhivatal nevére és bankszámlaszámára. Én az Otp direkt rendszerén keresztül szoktam ezt elutalni, de természetesen minden online utalási rendszer jó. Érdemes elmenteni rá egy űrlapot, hogy ne kelljen mindig beírni az adatokat. (Ahogy a csatolt képen illusztráltam) Ne lepődj meg ha befizetés után semmilyen visszaigazolást nem kapsz, ilyen tudtommal nincs. Ha biztosra szeretnél menni akkor mindig ments le egy online bizonylatot az utalásodról és egy mappába gyűjtsd össze ezeket, hogy bármikor tudd igazolni, te befizetted az adót. 

 

Mikor éri meg ezt választani?

A KATÁS alanyi adómentes adózási forma évi 12 millió forintos árbevételig kér egy fix 25/50 ezres költséget. Ez elképesztően jó lehetőség hiszen ha 500.000ft-ot termel a vállalkozásunk akkor is ezt a fix összeget kell befizetnünk. Alkalmazottként ezzel szemben ha brutto 500.000ft-ot keresel annak majdnem a felét el fogják vinni az adóterhek. 

FONTOS: Évi 12 millió forint felett egy igen magas adót kell megfizetned ezért ha ezt meghaladod már érdemes lehet másik adóformát választani. Az évi 12 millió forint egy éves időtartamra vonatkozik! Ha mondjuk az év közepén kezded a vállalkozásodat akkor ez időarányosan csökken, így arra a fél évre az adómentesen elérhető összeg 6 millió forint lesz. 

 

És a többi adózási forma?

A fentiekből így már láthatjátok, hogy valóban egy verhetetlenül jó opció egy kezdő vállalkozás számára a KATA. Nagyon tudja támogatni a fejlődést, hiszen más adózási formákkal ellentétben itt nem a bevétellel együtt nőnek az adóterhek. Az esetek 95%-ra elmondható, hogy egy kezdő vállalkozás számára a KATA a megfelelő választás. Ha mégis úgy érzed te abba a szűk 5%-ba tartozol akkor mindenképp konzultálj egy könyvelővel. 

 

Mit kell még fizetni?

Most már tudjuk, hogy a ,,katások” leszünk és havonta fixen 25/50 ezer forintot fizetünk. Ezen felül még két elkerülhetetlen költségünk lesz. (Nyugi ezeket évente csak egyszer kell befizetni)

Az egyik az Iparűzési adó (a saját önkormányzatodnak)

A másik az Iparkamarai tagság ( a vállakozásod székhelyénél illetékes (pl. Pest megyei iparkamara))

  • Az Iparűzési adó egy éves adóteher amelynél te választod ki, hogy az éves árbevételed 2%-át fogod befizetni vagy fixen 50 ezer forintot. Érdemes az utóbbit választani, ha úgy gondolod, hogy egy év alatt 2.5 millió forintnál nagyobb lesz az árbevételed. 

Az fix 50 ezer forintos fizetésnél  két részletben kell fizetni, egyszer március 15-ig, egyszer pedig szeptember 15-ig kell elutalni az összeget.  

FONTOS: A két opció között csak év elején lehet váltani! Tehát ha te idén kiválasztod az árbevétel 2%-át akkor azt csak jövő év elején módosíthatod fix fizetésre. (A határidő február 15.)

  • Iparkamarába oda kell belépned ahol a vállalkozásod székhyelye van. Ennek a költsége változó. (Van ahol nincs költsége) Budapesten pl. fix 5000ft egy évre. 

Ahhoz, hogy megtudd hogyan lehet belépni és milyen költsége van nálad, írd be egy internetes keresőbe a vállalkozásod székhelyét és utána azt hogy iparkamapara. (pl. Budapesti iparkamara)

Egy iparkamarába belépni kötelező , de semmi haszna nincs. Viszont a könyvelő eslő kérdése az lesz, hogy tagja vagy-e valamelyik kamarának (mivel a legtöbben ezt felejtik el)

 

Kell ehhez könyvelő?

Attól függ kit kérdezel meg.  Egy könyvelő aki ,,könnyű’’ ügyfeleket szeretne szerezni, nyilván azt mondja kell hozzá. Egy rutinosabb ,,öreg róka” vállalkozó vagy akinek van érzéke az ilyenekhez, az azt mondja teljesen felesleges mert nagyon egyszerű. (Fontos, hogy ez az általános vállalkozásokra vonatkozik és nem olyanokra amelyek valamilyen engedélyhez/végzettséghez kötöttek. Ha ilyenbe szeretnél belevágni ne spórold meg a könyvelőt!)

Nos, én teljesen könyvelő nélkül jegyeztem be a vállalkozásom és kezdtem bele a katázásba, de az éves zárást már könyvelővel csináltattam. Két dolgot fontos rólam tudni. Az egyik, hogy nem szeretek olyan dolgokért fizetni amit én is meg tudok csinálni, a másik, hogy ha el lehet rontani valamilyen adminisztrációt akkor én azt általában elrontom. 

Utólag én személy szerint most már azt mondanám érdemes könyvelővel karöltve kezdeni, hogy minden biztosan jól menjen, de ahogy írtam, még én is képes voltam elindítani egy katás vállalkozást. (bár volt benne sok baki, de végül minden jól alakult)

Én azért spóroltam meg a könyvelőt mert az elején sok kiadás volt úgy, hogy a vállalkozás még nem igazán termelt pénzt. Ha neked belefér a költségvetésbe akkor mindenképpen javaslom. 

 

Mennyibe kerül egy könyvelő?

Ez is elég széles skálán tud mozoghat. Valószínűleg sokkal kedvezőbb ajánlatokat kapunk vidéken mint Budapesten. Általánosságban elmondható, hogy 25.000 Ft – 50.000 Ft között vállanak mondjuk egy éves zárást.  De én kaptam 60 ezer forintos árajánlatot is. 

Mostanában divatos a könyvelőknél, hogy nem fix összeget kérnek, hanem mondjuk havi 5000 forintot és ezért cserébe ,,könyvelik” a cégedet. Mondjuk ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a cégalapításnál segít és jóesetben még az éves zárásnál. Ezenkívül kb. semmi dolga nincs mégis fixen fizetsz 5 ezret havonta. Ezért  cserébe viszont bármit kérdezhetsz és az ezzel kapcsolatos teendőidet teljesen kiszervezheted neki.  Mindenkinek egyénileg kell mérlegelnie ezzel kapcsolatban, hogy neki megéri-e?

 

Mikor kezdjek bele?

Ugye az egyik legnagyobb kihívás, hogy még nem fizetődnek ki az erőfeszítéseink (nincs profit) mégis fizetnünk kell a havi adóterheket. Ezt úgy szokták kiküszöbölni az ügyes vállalkozók, hogy az indulás első hónapjaiban nem váltják ki az egyéni vállalkozóit és így nem is kell a katát fizetni. Ez teljesen törvényes, hiszen még nincs pénzügyi forgalma a cégednek. (Ha esetleg mégis jönne megrendelés, lehet írni a vevőnek, hogy sajnos nincs készlet/ez csak próbawebshop/később tudsz szállítani stb. Ez azért jó mert ha sok megrendelést kell lemondanod, tudni fogod, hogy van értelme elkezdeni, lesznek vásárlások 😉

 

Nem fognak megbüntetni?

A rövid válasz erre, hogy valószínűleg nem. Ha tartod a határidőket és nem csinálsz valami elképesztő nagy baklövést akkor jóesetben csak figyelmeztetni fognak. Egy igazán jó könyvelő barátom mondta nekem, hogy annyira eltörpülünk a több százmilliós/milliárdos árbevételű cégek mellett, hogy egyszerűen az adóhatóságnak nem éri meg minket nagyítóval figyelni. És egyébként is akkora a leterheltsége a NAV-nak, hogy képtelen minden apróságot ellenőrizni. 

FONTOS: Ezzel nem bíztatok senkit arra, hogy csaljon az adóval vagy ,,feketén’’ kereskedjen csak leírtam, hogy valószínűleg senkihez nem fognak bekopogtatni és leellenőrizni a raktárkészletet, nem lesznek NAV-os próbavásárlások, stb.

 

Hogyan állítsak ki számlát?

Az a legjobb az online vállakozásokban , hogy az olyan időrabló dolgokat mint a számlázás, teljesen automatizálni lehet. Erre külön oldalak vannak amiket össze lehet kötni a webshopodban használt woocommerce-el és így automatikusan tudunk számlát kiállítani. (Ami nagyon király 🙂

 A hazai piacon jelenleg 2 nagy szereplő van. Az egyik a számlázz.hu, a másik pedig a billingo.hu. Igazából mindkettő jó, egyéni ízlés kérdése, hogy melyiket választod. 

Én a billingoról fogok írni, mivel azt használom és maximálisan meg vagyok vele elégedve. Mindemellett remek blogja is van az adózásról, ahol sok hasznos infót megtalálhatsz a katával kapcsolatos kérdésekről. https://www.billingo.hu/blog/tema/tippek-ha-katas-vagy 

 

Mennyibe kerül?

Ár/érték arányban nevetségesen olcsó és tegyük hozzá, hogy aki ezen nem spórol annak mindig rendben lesznek kiállítva a számlái. Konkrétan a Billingónál a prémium előfizetésre két lehetőség van. Éves előfizetés, amivel 12.000ft a költség egy évre és havidíjas előfizetés amivel kicsit többre jön ki mert 1200ft-os havidíjat kell fizetni.  (Érdemes a prémium előfizetést választani, hogy automatikusan tudjunk online számlázni. )

FONTOS: Egyébként nagyon támogatják a kezdő vállalkozásokat, több kedvezményes lehetőség is van azoknak akik friss belépők a billingohoz. Ezt a https://www.billingo.hu/tamogatasok oldalon találjátok meg. Itt könnyen választhattok egy olyan kezdő csomagokat (Pl: katásoknak, webáruházaknak, kezdő vállalkozásoknak) amivel fél évig ingyen használhatjátok a programot a prémium funkciókkal együtt.


További hasznos tippek/saját tapasztalatok:

 

Teljesítés/pénzügyi rendezés:

Eleinte bennem is felmerült a kérdés, hogy amikor érkezik egy rendelés a weboldalamra rögtön elküldjem-e vevőnek a számlát vagy csak majd miután kifizette? Nyilván ha jön egy utánvétes vásárlás és elküldöm a számlát de a vevő nem veszi át a terméket, meggondolja magát akkor lesz egy kiállított, de ki nem fizetett számlám.(amit sztornózni kell)  A másik lehetőség, hogy csak a pénzügyi teljesítés után (mikor megkaptam a  pénzt) állítom ki a számlát. Gyakorlati tapasztalat, hogy sokszor felhívnak vagy írnak ilyenkor, hogy kaptak egy számlát azt most ki kell-e fizetni? (felháborodottan, hogy ő már kifizette) 

Nah de melyik a helyes módszer a NAV szerint? 

Nos a rövid válasz az, hogy mindkettő jó. A Kata irányelv szerint pénzügyi teljesítéskor kell számlázni, viszont az Áfa tv. szerint előre is ki lehet állítani egy számlát. Ebből baj nem lehet,bármelyiket választhatjuk. (Könyvelő által megerősített indformációról van szó)

 

Évi 12 milliós határ

Ugye már korábban is leírtam, de ezt sokan el szokták téveszteni ezért újra leírom. A Katás évi 12 millió forintos korlát egy teljes év időtartamára vonatkozik! Tehát ha te úgy gondolod meglovagolod a karácsonyi dömpinget és december elején alapítassz egy katás egyéni vállalkozást akkor nem lehet 12 milliós decemberi forgalmad. (Illetve lehet de akkor 40%os adót kell fizetned a többlet után.) Ebben az esetben időarányosan 1 millió forint lehet a bevételed többletköltség fizetése nélkül. 

Másik fontos dolog még, hogy ez a határ az árbevételedre vonatkozik és nem a profitodra. Tehát nem csak a hasznot kell figyelembe venni hanem a teljes bevételt. 

 

Egyéni vállalkozás alapítása

Sokan, sokszor elmondják, hogy egyszerű mint a faék. Most már teljesen online ügyfélkapun keresztül is megoldható. Amikor csinálod három fontos dolgora kell figyelni. Egyéni vállakozó legyél, alanyi adómentes és katás adózó. (Fontos: Kata- lehet nem alanyi adómentes is, de ti mindenképpen azt válaszátok.) 

Mint korábban leírtam, ha el lehet rontani valamit akkor én megteszem.

Én a vállalkozás alapításakor valamilyen rejtélyes oknál fogva nem választottam ki a Katás adózási formát. Már több hónap eltelt mikor a nav küldött email-eket a fizetési elmaradásaimról. Mivel nem nézem gyakran az ügyfélkaput már 4-5 felszólító levél is érkezett. Bepánikolva rohantam a NAV-hoz és ott derült ki, hogy hibásan indítottam a vállalkozást. Az ott dolgozók végtelenül segítőkészen megoldották nekem a problémát és hasznos tippeket adtak a továbbiakhoz. Végeredményében még anyagilag jól is jöttem ki a dolgoból, de voltak izgulós percek. Azért írtam le a saját esetemet, hogy lássátok a NAV nem kitolni akar veletek, hanem segít, hogy legálisan tudjatok működni. 

 

Számlázási hibák:

Ha valamelyik nagy számlázó oldalt válasszuk akkor a számláink többé-kevésbé rendben lesznek. Csak mi tudjuk manuálisan elrontani ezeket. Amikor regisztrálunk (mondjuk a billingo rendszerébe ) mindenképpen állítsuk be az alanyi adómentes (AAM) opciót, hogy a kiállított számláinkon ne legyen rajta a 27%-os áfa. Ugyanezt a beállítást a wocommerce rendszerében is végezzük el, hogy ez se módosítsa hibásan a számláinkat. Higyétek el nagyon nem jó 300 számlát sztornózi és újra kiállítani adómentesen. True story 😀

 

A beszerzett áruk:

Korábban beszéltük, hogy nem egy rendőrállamban élünk ahol nagyítóval vizsgálják a vállalkozásunkkat és valószínűleg minket sosem fognak ilyen szinten ellenőrizni, de ha szabályosak akarunk lenni akkor a beszerzett áruink számláját meg kell őrizni. Erre azért van szükség, hogy tudd igazolni a te árukészleted legálisan érkezett az országba. (Ezenfelül a könyvelő kérheti még el az éves zárásnál.)

 

Végszó

Remélem ezek alapján tisztult a kép és kicsit jobban megértettétek a ,,katás” adózás rejtelmeit. Nem kell tőle félni, nem szabad, hogy ez tartson vissza bárkit is a vállalkozás indításától.