Hogyan készíts mikro piackutatást?

Gondolkoztál már azon, hogy vajon jó terméket szeretnél-e árulni?  Kell-e majd egyáltalán az embereknek? Mennyit fizetnének érte? Ajánlanák-e másoknak? 

Ha igen akkor valószínűleg találkoztál már a klasszikus piackutatás fogalmával. A kérdőívezés, tesztek kitöltetése amik sokszor becsapósak, macerásak és nem szeretik az emberek. 

Van viszont egy másik megközelítés is.  

 Mutasd meg a barátaidnak, ismerőseidnek

Az első benyomások

Korábban már írtunk arról, hogy termékek tesztelésénél érdemes bemenni egy üzletbe (ahol hasonló terméket árulnak) és kérdezősködni az ottani vásárlóktól milyen szempontok szerint nézelődnek, mi fontos nekik, stb. Ez egy introveltáltabb embernek kellemetlen, másrészről pedig egy idegen embernek nem adnak olyan őszinte és részletes választ az emberek. 

Jó megoldás ha erre a célra a baráti/ ismerősi körödet vonod be. Egyessével meghívod őket mondjuk kávézni és mesélj nekik az ötletedről. Mondd el az elképzeléseidet és figyeld a reakciókat első kézből. Ha olyan ismerőst/barátot választasz aki hasonlít a célközönségedhez akkor aranyat érő információkat kaphatsz. Meglepődtek, tetszik neki, furcsálják? Ez lesz valószínűleg egy leendő vásárlód fejében is. 

 

Kérd ki a véleményüket is

Sokszor egy átlag ember nem úgy látja a kereskedelmet mint mi, mégis érdemes kikérni a véleményüket. Ne csak te beszélj! Hagyd, hogy elmondja az ötleteit, a kétségeit, kinek lenne jó és kinek nem lenne jó amit árulsz. Sokszor meglepően jó tanácsokat fogsz kapni. Olyan ötleteket amik magadtól sosem jutottak volna eszedbe.

Két fontos kritériumot érdemes szem előtt tartani amikor barátok véleményét kéred ki. Az egyik, hogy valemennyire legyen a célközönségedhez hasonló akivel beszélsz. Egy testépítő barátod nem biztos, hogy a legjobb tanácsokat fogja adni egy hajápoló webshop elindításához. A másik pedig, hogy legyen kritikus hangvételű és kérd meg, hogy alkosson őszinte véleményt. ( Tedd félre az egódat, ne sértődj meg ha nem lelkesednek úgy mint te.) A hasznos építő kritikákat a negatív véleményekből kapod. Ilyenkor ne védekezz, ne érvelj a terméked mellett. Nem kell őket meggyőznöd, meghallgatnod kell őket! Ne feledd a piacot nem tudod meggyőzni arról, hogy szüksége van a termékedre, olyan terméket kell választanunk ami alapból akarnak. 

 

Mutasd meg a termékedet

Ha már van nálad termék akkor mindenképpen vidd magaddal. Mutasd meg neki, add a kezébe. Az első találkozás a termékkel nagyon fontos. Jegyzeteld le az első észrevételeit, kérdezd meg mi jutott eszébe először, mi tetszik benne a legjobban és mitől lehetne még jobb. Ezek később egy termékleírásnál nagyon sokat fognak jelenteni. Sok-sok eladás múlhat azon, mennyire érted meg a lehetséges vásárlóid gondolatait. Ha még nincs nálad termék akkor mutasd meg neki melyiket tervezed beszerezni. Ugyanúgy kérdezd ki őt mit gondol róla, a pozitív és a negatív dolgokról is. 

Ha még  konkrét termékötlet sincs akkor szedj össze pár darab terméket (alibaba, aliexpressz, amazon) és mutasd meg neki, hogy ezek között vacillálsz, segítsen neked dönteni. Kérdezd meg miért ezt választotta? A többit miért nem? Indokolja meg! Ne érd be annyival, hogy azt felelje ,,azért mert ez tetszik.”

 

Mutasd meg a weboldalad

Ha van már weboldalad mutasd meg! Itt is ugyanúgy első benyomás. Mit gondol a színekről, az elrendezésről, a képekről? Kérd meg, hogy használja egy kicsit weboldalad. Milyen könnyen igazodnak el az oldaladon? Mennyire szólítja meg őket a szövegezés? Könnyen tudnak-e egy próbavásárlást leadni? Ez rengeteget jelenthet a későbbiekben. Ilyen apróságok vásárlások százait vehetik el tőled. A mai ember siet. Ha nem tudja könnyen megrendelni amit akar kilép az oldaladról. 

Ha még nincs oldalad, akkor mutass a te piacodon tevékenykedő cégek weboldalait. Kérd ki a véleményüket mi tetszik nekik és mi az, ami nem? Ezáltal sokkal felhasználóbarátabb oldalt tudsz összerakni a piacodnak.

 

Három legyet üthetsz egy csapásra

Ugye beszéltük, hogy ha olyan barátot ismerőst választassz aki releváns a piacodnak akkor nagyon sok hasznos dolgot tudhatsz meg a célközönséged és a terméked kapcsolatáról. Ezen felül a baráti körben folytatott brainstroming (ötletelés) közben új ötleteid támadhatnak, új impulzusok érhetnek amivel versenyelőnyt szerezhetsz a konkurenciáddal szemben. 

Amikor a barátaidnak/ismerőseidnek meséled el az ötleted vagy mutatod meg a terméked akkor sokszor kiderül, hogy a barátodnak van egy kapcsolata, egy jó ismerőse aki segíthet neked ebben-abban. Ezek rengeteget lendíthetnek, főleg a vállakozásod elején amíg még nem vagy elég ismert ahhoz, hogy kapcsolatokat tudj építeni. Használd ki ezeket a lehetőségeket és hozd ki a legtöbbet a kapcsolati hálódból! A vállalkozásod megköszöni majd.

 

Mi van, ha azt mondják rá, hülyeség?!

Mi van akkor ha elmondom a barátaimnak és negatívak lesznek, le akarnak beszélni vagy esetleg le is hülyéznek az ötletünk miatt. Bill Gates így vélekedik erről:  “Kérdezd meg az utca emberét az ötletedről! Ha azt mondja, hogy tuti nyerő ötlet, akkor mehet az egész projekt a kukába. Ha azt mondja, hogy őrültség, tuti nem fog működni, akkor pedig állj neki a megvalósításnak.” 

 

Az örök dilemma…

,,Nem mesélek senkinek a vállalkozás ötletemről mert a végén valaki ellopja!” Részletesebben is beszéltünk már erről, de röviden az ötlet semmi, a megvalósítás számít. Sokszor emlegetett példa, hogy a facebook előtt is volt már közösségi média felület ami nem lett olyan sikeres. A kivitelezés módja és a beletett munka ami sokkal többet ér mint egy szimpla ötlet. Ne félj beszélni az ötletedről. Sokkal több pozitív hozadéka lesz mint hátránya. 

Ha beszélsz róla sokkal elkötelezettebb leszel, kaphatsz jó ötleteket/tanácsokat és szerezhetsz hasznos kapcsolatokat is.