A milliókat érő vállalkozás titka...

Miért van az, hogy amíg az egyik cég tökéletes marketinggel is vért izzad egy vevőért addig egy másik csapnivaló weboldallal is sok-sok vásárlót vonz be?

Miért tud valaki vastag profitot tenni egy termékre és miért kell másnak akciózással rábírni az embereket a vásárlásra? 

Honnan lehet sejteni, hogy sikeres lesz egy vállakozás és miért van biztos csődre ítélve egy másik? 

Hogyan tudunk olyan piaci előnyre szert tenni amivel milliókat érő vállalkozásunk lehet?

 Oldj meg egy problémát és építs belőle sikeres vállalkozást

A vállalkozói szemlélet

Fontos megértenünk, hogy egy jó vállalkozó problémákat old meg, értéket teremt. Ha te is olyan  vállalkozóvá szeretnél válni akit szeretnek az ügyfelei/vásárlói és közben anyagi jólétben él, akkor el kell sajátítanod egy problémamegoldó világszemléletet. 

A legtöbb ember amikor találkozik egy kellemetlenséggel az életben, bosszankodik magában vagy csak nyel egyet és elfogadja, hogy ennek így kell lennie. Sikeres vállakozóként azonban neked nem problémát hanem egy lehetőséget kell meglátnod egy ilyen dologban. 

Richard Bransont (ma már milliárdos, a Virgin birodalom feje) felmérgelte az, hogy anno a mobilszolgáltatokkal csak min. 2 éves szerződést lehetett kötni, elvéve ezzel az időközbeni jobb csomagra váltás lehetőségét. Alapított ezért egy mobilszolgáltatót hűségidő nélkül és ezzel magához csábított sok tízezer embert akiknek elegük volt abból, hogy 2 évre megkössék a kezüket. A vállakozás százmilliókat hozott és azóta elterjedt üzleti modell lett a hűségidő nélküli koncepció. 

 

Ennyi elég….

Nem csinált semmi újat csak felismerte a vásárlók fájdalompontját. Ez az egy dolog képes milliókat hozni a vállalkozásodnak. Ha egy valós vásárlói problémát oldassz meg, akkor azzal kielégítessz egy valós vásárlói igényt. Hidd el ha ez megvan, akkor nem lesz gond a facebook hirdetéseiddel, vastagon rakhatsz profitot a termékeidre és hűséges, visszatérő vásárlóid lesznek.

Minnél nagyobb fájdalompontot sikerül megtalálnod és megoldanod annál nagyobb értéket teremtessz és annál jobban akarnak majd tőled vásárolni. Rengeteg fájdalompont van ami csak arra vár, hogy Te megtaláld őket. 

 

De már van vállakozásom

Vásárlói fájdalompontok minden piacon vannak. Lehet egy szolgáltatás magas színvonalú, mégsem tud mindenkit kielégíteni. Mondhatjuk, hogy ahány ember annyi igény, de azért ez túlzás lenne. Inkább mondjuk úgy, hogy ahány közönség annyi vásárlói igény. 

Hiszen egy profi futó a lábára készíttet egy futócipőt és nem sajnálja rá a pénzt. Számára a fájdalompont az, hogy ha egy boltban nem foglalkoznak az ő egyéni paramétereivel és sabloncipőt kap. Míg egy hobbifutó fájdalompontja ebben az esetben az a kiadott 50.000ft lenne amit rá kell szánnia az egyéni cipő elkészítésére. Így tudunk fájdalom pontok alapján közönségeket és rájuk szabott megoldásokat keresni. Nem akadály tehát, hogy egy meglévő vállalkozást is új szintre emelj a fájdalompontok keresésével

 Hogyan tudd meg mire vágynak a leendő vevőid?

Vedd észre a láthatatlant

A legnagyobb baj a mindennapjaink problémáival, hogy olyan régóta velünk vannak, annyira beletörődtünk, hogy meg sem fordul a fejünkben ,,ezt lehetne másképp is” .  A bekezdésben azzal kezdtem, hogy el kell sajátítanunk a problémamegoldó világszemléletet. Ami másnak probléma, nekünk lehetőség. Lehetőség, hogy segítsünk megoldást találni. 

Eleinte észrevenni ezeket nem lesz könnyű. De miután elolvastad ezt a cikket már megvan az esélye, hogy amikor bosszankodsz valamin vagy egy barátod teszi ezt akkor beugrik ez a cikk és megkérdezed magadtól ,,ennek muszáj így lennie?” ,,meg tudnám ezt oldani?” ,,tudnék erre vállalkozást építeni?” Amint rááll az agyad a vállalkózi problémamegoldó szemléletre tucatnyi lehetőséget fogsz meglátni a nagyvilágban. 

 

Láss a vevőid fejébe

A nulláról kitalálni egy ötletet nehéz és lehet, hogy már pontosan tudod milyen vállakozásba fogsz belekezdeni. Megvan a termékkategória és nagyjából tudod ki lesz a piacod. A legjobb módszer arra, hogy a piacodon lévő fájdalompontokat találj az-az, hogy ha elkezded keresni az interneten. Az egyik legjobb módja ennek, hogy ha az amazon.com felületén rákeresel a sajátodhoz hasonló termékekre és a hozzájuk írt termékértékeléseket elolvasod. 

Hidd el egy pár órás kutatás után rengeteg aranyat érő információt fogsz megtudni a piacodról. Megtudod mi az ami fontos nekik, mi az amiről beszélnek és ami a legfontosabb mire panaszkodnak. Körvonalazódni fognak az ismétlődő panaszok amiket később nagyon hasznosan fel tudsz majd használni. Ezek alapján úgy változtathatsz a termékeden vagy a célközönségeden, hogy fájdalompontokra koncentrálsz. 

További hasznos információkra tehetsz szert ha a termékedhez kapcsolodó közönség facebook csoportjaiba is belépsz és követed az ott zajló közösségi életet. Ha még alaposabban szeretnéd felderíteni a piacod akkor a személyes kommunikáció a leghatékonyabb visszacsatolási eszköz. Érdemes a termékedhez hasonló termékeket áruló fizikai boltokba elmenni és spontán beszélgetésbe elegyedni a többi vásárlóval. Megkérdezni tőlük miért jöttek ide, miért választják azt a terméket amit, miben bíznak, mitől félnek, stb. Igaz ez a legkényelmetlenebb megoldás, de sokszor ez adja leghasznosabb ötleteket.  



Aki a legjobban megérti a vásárlóit, azé lesz a legtöbb profit

Most már rengeteg hasznos dolgot tudsz a piacodról. Tudod a félelmeiket, a fájdalmaikat és a vágyaikat. Ezek alapján már tudsz nekik olyan megoldást kínálni amire boldogan nyitják ki a pénztárcájukat. A vevő fejében vásárláskor lezajlik egy párbeszéd, ahol feljönnek az általad már jól ismert fájdalmak és kifogások. Nincs más dolgod mint a termékleírást úgy elkészíteni, hogy belépj a vásárló fejében lévő képzeletbeli párbeszédbe. Ha a vevő úgy érzi, hogy megérted a helyzetét, akkor úgy gondolja majd, te tudod mire van szüksége és meg is tudod neki adni. 

Amikor termékleírásban írsz fájdalompontokat akkor kerüld az általánosságokat. Próbáld meg egy szűkebb közösség (leendő célközönséged) célzott fájdalompontját leírni és arra a legjobb megoldást kínálni. Például ne akarj átlagos vitaminokat árulni és arra fájdalompontokat keresni. Kínálj vitaminokat 60 év feletti nőknek akik aktív életet élnek. Miért? Mert lehet, hogy így elveszíted a fiatalabbakat és az idősebb férfiakat, viszont mivel a terméked célzottan nekik készült, te leszel a legjobb választás a 60 év feletti nőknek. 

Sokkal jobban rezonálnak majd a hirdetéseidre, és könnyebben megragadod a figyelmüket. Sokkal konkrétabban tudsz hozzájuk szólni és úgy fogják érezni te megérted őket. 

 

Jó vállalkozásból kíváló 

Az is lehet, hogy van már egy vállalkozásod és az eddigiek közül úgy érzed nem sokat tudsz profitálni. Nos, ez nem feltétlenül igaz, hiszen egy már kész terméknél is lehet módosítani a közönségen fájdalompontok által. Sokszor az is elég, ha a termékleíráson változtatunk úgy, hogy az a megfelelő vásálói kérdésekre és kifogásokra adjon választ. Ehhez ha kell, olvasd el újra a ,,Láss a vevőid fejébe” fejezetet.

De ha egy ideje már működő vállakozásod van, akkor valószínűleg egy aranybánya van a tarsolyodban. A panaszkodó vásárlót a legtöbben nem szeretik. Pedig ha kapsz egy vásárlói panaszt akkor valószínűleg másik 10 vevődnek is ugyanez volt a problémája csak ők nem vették a fáradtságot, hogy megírják neked. (Nem beszélve arról a sok-sok látogatóról akik ezek miatt nem váltak vásárlóvá.) Ezek a panaszok nagyon értékesek. Ha ezekre megoldást kínálsz vagy eleve elkerülöd őket akkor a weboldalad látogatóiból sokkal több embert tudsz vásárlóvá konvertálni és robbanásszerű profitnövekedést fogsz elérni. 

További módszerekkel tudsz még hasznos információkat kapni a közönségedtől. A kérdőívek hasznosak lehetnek, de érdemes fenntartásokkal kezelni őket. Ha az embereket megkérdezed valamiről egy témában akkor sokan hajlamosak úgy válaszolni, hogy kedvezőbb színben tűnjenek fel. Ez sokat torzíthat és téves következtetéseket vonhatsz le. Őszintébb válaszokat kaphatsz ha olyanokat kérdezel akik már vásároltak tőled. Ezt is megteheted kérdőívekkel, de sokkal személyreszólóbb élmény a vásárlódnak, ha egy véleménykérő bővítményt vagy email automatikát használsz erre a célra.